اخبار داخلی

برخورد جدی با کاریابی‌های خارجی غیرمجاز

برخورد جدی با کاریابی های خارجی غیرمجاز در ایران

رییس هیات مدیره کاریابی‌های بین المللی ایران، اعزام نیروی کار به خارج را صنعتی ارزآور برای کشور دانست. همچنین از وزارت کار خواستار تشکیل کارگروه سیاست گذاری اعزام نیروی کار به خارج شد.
حسن کرباسی در یک نشست خبری با اشاره به موضوع اعزام نیروی کار به کشورهای دیگر بیان کرد: در حال حاضر بحث اعزام نیرو صنعتی ارزشمند، برای کسب درآمد است. که توسط کشورهای جهان دنبال می‌شود.
وی در ادامه افزود: حدود ۱۷۰ مرکز کاریابی خارجی در داخل کشور داریم که فعال هستند. ولی تاکنون اقدامی برای برگزاری جلسات کارگروه سیاست گذاری اعزام نیروی کار انجام نشد. همین طور از وزارت کار به عنوان متولی سیاست گذاری برنامه‌های اعزام نیروی کار در دولت انتظار داریم. که تشکیل کارگروه موردنظر را طبق مصوبه هیات وزیران در دستور کار قرار بدهد.

کرباسی ادامه داد: در حال حاضر اعزام نیروی کار در کل دنیا یک صنعت است. که می‌تواند مزیت‌های بسیاری، هم به لحاظ ارزآوری برای کشور و هم صدور خدمات فنی مهندسی عرضه کند. بنابراین ما نیازمند تعامل بین بخش دولتی و بخش خصوصی در این حوزه هستیم. تا از مزایای این صنعت ارزشمند بهره کافی و لازم را ببریم.
رییس هیات مدیره کاریابی‌های بین المللی ایران افزود: ما تنها با چند کشور مشکل داریم ولی با کل دنیا در مراوده هستیم. لذا از وزارت کار می‌خواهیم که کار گروهی فراجناحی متشکل از وزارت کار، وزارت امور خارجه ، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی ربط در این خصوص تشکیل شود. تا کسانی که می‌توانند به این صنعت کمک کند، گردهم بیایند.

عدم برخورد با مراکز غیر مجاز

کرباسی یکی از مشکلات دفاتر کاریابی خارجی را عدم برخورد با مراکز غیر مجاز بیان کرد. همچنین در ادامه گفت: خوشبختانه با اتفاقات خوبی که انجمن با دستگاه‌های نظارتی داشت. توانستیم با مراکز متخلف غیر مجاز برخورد کنیم. ولی طبق ماده ۱۱ آیین نامه، وزارت کار باید مقابله جدی و گسترده‌تری با مراکز غیرمجاز کند.

سهم اندک ایران از بازار اعزام نیروی کار

مسعود درویش_عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی در ادامه با انتقاد از سهم اندک ایران از بازار اعزام نیروی کار گفت: برابر آمارها در حال حاضر ۶۳ میلیون نیروی آماده به کار در کشور داریم. که از این تعداد ۲۳ میلیون و ۵۳۳ هزار نفر شاغلند. دو میلیون و ۳۳۰ هزار نفر در جستجوی شغل و ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فاقد هرگونه فعالیت اقتصادی هستند.
وی ادامه داد: علیرغم آنکه بسیاری از کشورها در حوزه اعزام نیروی کار فعال هستند. ولی متاسفانه در کشور ما هنوز درباره این موضوع که نیروی کار و مهاجرت آن یک تهدید است یا فرصت ابهام وجود دارد.
درویش صریح بیان کردن: با اعزام نیروی کار به دیگر کشورها دو اتفاق می‌افتد: اول آن که برای کشور ارزآوری می‌شود. دوم نرخ بیکاری کاهش می‌یابد. در حال حاضر افراد تحصیل کرده زیادی در کشور داریم که بیکار ندارد. ولی اگر فرآیند صحیح اعزام آنها از جانب وزارت کار صورت بگیرد، ضمن هدایت و حمایت، زمینه اشتغالزایی افراد بیکار فراهم می‌شود.

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ در کل جهان میزان ارزآوری و صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی کسانی که خارج از کشور مشغول کار بودند و پول وارد کشورها کردند. بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بود. در حالی که سهم ایران ۱۹ صدم درصد بود و در رتبه ۷۴ قرار دارد.

وی با اظهار اینکه سهم ایران از بازار اعزام نیروی کار به خارج یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بود. بیان کرد: کشورهای آمریکا،‌ امارات، عربستان، هند و چین بیشترین اعزام نیروی کار را دارد. به نحوی که از طریق آمریکا ۶۸ میلیون دلار، امارات ۶۳ میلیون دلار و عربستان ۳۶ میلیون دلار وارد کشورها شد.

مسعود درویش در پایان تاکید کرد: با ۶۳ میلیون نیروی کار بالقوه سهم ما از بازار اعزام نیروی کار نباید یک میلیون دلار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *