اخبار بین المللی

درآمد ارزی ۶۰۰ میلیون دلاری ایران از اعزام نیروی کار در سال ۲۰۲۲

بانک جهانی خبر داد

بانک جهانی درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار مهاجر در سال ۲۰۲۲ را ۶۰۰ میلیون دلار برآورد کرد. همچنین ایران را در بین کشور‌های منطقه از این نظر در جایگاه هشتم قرار داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بانک جهانی با انتشار گزارشی در مورد اعزام نیروی کار به خارج اعلام کرد. کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۲۶ میلیارد دلار از اعزام نیروی کار به خارج درآمد داشته‌اند. درآمد ارزی کشور‌ها از اعزام نیروی کار در سال 2022 با رشد پنج درصدی نسبت به سال­ های قبل مواجه شد.

درآمد ارزی ایران

بر اساس گزارشات در مناطق مختلف جهان، آسیای جنوبی بیشترین درآمد ارزی از اعزام نیروی کار در سال ۲۰۲۲ داشته. کل ارزآوری نیروی کار مهاجر این منطقه در سال جاری بالغ بر ۱۶۳ میلیارد دلار برآورد شد. که این رقم نسبت به سال قبل رشد 3.5درصدی داشته است.

درآمد ارزی منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه از اعزام نیروی کار در سال جاری این چنین بود. ۱۳۴ میلیارد دلار، اروپا و آسیای مرکزی ۷۲ میلیارد دلار، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب ۱۴۲ میلیارد دلاربرآورد شد. جالب است که آفریقای زیر صحرا ۵۳ میلیارد دلار برآورد گردید.

درآمد ارزی منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه

درآمد کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا از اعزام نیروی کار در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۳ میلیارد دلار اعلام شد. که این رقم نسبت به سال قبل ۲.۵ درصد رشد داشته. برحسب برآورد گزارشات، ایران از اعزام نیروی کار به خارج در سال جاری ۰.۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرده. همچنین از این نظر در میان کشور‌های منطقه در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

ایران سهم بسیار اندکی از درآمد ۶۳ میلیارد دلاری خاورمیانه از اعزام نیروی کار به خارج در سال ۲۰۲۲ داشته. به طوری که درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری ایران از این محل تنها معادل یک درصد کل این رقم بوده است.

ایران سهم اندکی از درآمد ارزی در خاورمیانه داشته

کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، کشور مصر با درآمد ۳۲.۳ میلیارد دلاری در صدر کشور‌های منطقه قرار داشته. مراکش با ۱۱.۴ میلیارد دلار، لبنان با ۶.۸ میلیارد دلار، اردن با ۴.۶ میلیارد دلار در رتبه­های بعدی هستند.

فلسطین با ۳.۵ میلیارد دلار، تونس با ۲.۱ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. الجزایر با ۱.۸ میلیارد دلار، ایران با ۰.۶ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. عراق با ۰.۱ میلیارد دلار در آخرین قرار دارد.

رتبه بندی کشورها در خاورمیانه و شمال آفزیقا

در سطح جهان، هند بیشترین درآمد را از اعزام نیروی کار داشته است. این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از اعزام نیروی کار به خارج داشته است. مکزیک با ۶۰ میلیارد دلار، چین با ۵۱ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

فیلیپین با ۳۸ میلیارد دلار، مصر با ۳۲ میلیارد دلار، پاکستان با ۲۹ میلیارد دلار چهارم، پنجم و ششم هستند. بنگلادش با ۲۱ میلیارد دلار و نیجریه با ۲۱ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *